odkazy » stvořeno mnou
lokomotivy.euweb.cz : Lokomotivy
vypustek.czweb.org : jeskyně Výpustek
junak.euweb.cz : Junák Křtiny
klubovna.euweb.cz : Klubovna hoří!
odkazy » MHD Brno
dpmb.cz : DPMB Brno a.s.
idsjmk.cz : IDS Jihomoravského kraje
bmhd.cz : vše o brněnské MHD
tramvajklub.info : Tramvajklub Brno
doprava.vhd.cz : katalog MHD v ČR
web & foto
Michal Uhler - Doktor
W3C : xhtml 1.0
W3C : css 2
: počítadlo
Mozilla Firefox
historie MHD Brno » autobusy
Do míst, kam nebylo možné závest tramvajovou dopravu ať už z důvodů technických či ekonomických, začala tehdejší Společnost brněnských pouličních drah vypravovat autobusy. První autobus s pasažéry vyjel na svoji linku vedoucí z Lažanského náměstí (Moravské nám.) do Černých Polí na Lesnickou ulici 2. května 1930. V průběhu roku 1930 bylo v provoz uvedeno dalších šest linek. Autobusové linky byly značeny velkými písmeny A až G. Počátky autobusové dopravy v Brně byly ve znamení hledání optimálních tras linek. Provoz tak nebyl výdělečnýn a byl dotován ze zisků kolejové dopravy. Stabilizace a oživení se dostavilo až koncem 30. let. Autobusová vozovna vystavěná v roce 1930 se nacházela v Grmelově ulici.V roce 1938 jezdily autobusy na těchto linkách:
 
A : Lažanského nám. - Štefánikova čtvrť
B : Komárov - Modřice
C : Komárov - Tuřany
D : Žabovřesky - Bystrc
E : Brno, nádraží ČSD - Kuřim - Veverská Bitýška
Ea : Veverská Bitýška - Kuřim
F : Ústřední hřbitov - Starý Lískovec
H : Brno, nádraží ČSD - Slatina, škola
HŠ : Brno, nádraží ČSD - Slatina - Šlapanice
O : Brno, nádraží ČSD - Obora - Veverská Bitýška
S : Královo Pole - Soběšice
 
Po skončení 2. světové války byla autobusová doprava v troskách. Většina vozů byla zničená či těžce poškozená. Provoz se dařilo obnovovat postupným opravováním poškozených autobusů, a tak již koncem roku 1945 bylo v provozu osm linek. V 50. letech nedošlo k výraznému rozvoji autobusové dopravy. Linky byly přizpůsobovány tramvajové dopravě a nově i dopravě trolejbusové. Mimobrněnské úseky autobusových linek byly v roce 1953 převedeny do provozu n. p. ČSAD, Dopravní podnik města Brna pak vypravoval svoje autobusy na 13 linek. Rozkvět autobusové dopravy přišel v druhé půli 60. let, kdy byla upředostňována před trolejbusovou. Autobusy pronikly až do centra města a jejich trasy vedly k velkým podnikům a do nově budovaných sídlišt, kde se díky nim mohlo operativně měnit vedení linek dle aktuálního stavu výstavby. Preference autobusů na úkor elektrické trakce trvala do 80. let. Autobusy mimojiné kapacitně nevyhovovaly přepravní poptávce, proto se se přesunuly do oblastí s menší vytížeností. Zajímavostí minulých let byly speciální cyklobusy, kdy staré Karosy upravené na přepravu jízdních kol vozily přírody chtivé cyklisty do turisticky zajímavých okrajových části Brna. Pro nezájem však záhy tyto linky zanikly. Nyní obsluhují autobusy v Brně 33 denních linek, z toho 2 linky pro osoby na invalidním vozíku a 10 linek nočních (noční doprava je zajišťována výhradně autobusy).
 
Tip pro zájemce o autobusovou dopravu v Brně - v červnu 2005 vyšla kniha "Autobusy v brněnské městské dopravě 1930 - 2005", která podrobně mapuje historii autobusové dopravy včetně řady fotografií. To vše na 300 stranách za cenu 699,- Kč; k dostání v knihkupectvích a v informačním centru DPMB a.s. na Novobranské ulici.
 

WebZdarma.cz