odkazy » stvořeno mnou
lokomotivy.euweb.cz : Lokomotivy
vypustek.czweb.org : jeskyně Výpustek
junak.euweb.cz : Junák Křtiny
klubovna.euweb.cz : Klubovna hoří!
odkazy » MHD Brno
dpmb.cz : DPMB Brno a.s.
idsjmk.cz : IDS Jihomoravského kraje
bmhd.cz : vše o brněnské MHD
tramvajklub.info : Tramvajklub Brno
doprava.vhd.cz : katalog MHD v ČR
web & foto
Michal Uhler - Doktor
W3C : xhtml 1.0
W3C : css 2
: počítadlo
Mozilla Firefox
historie MHD Brno » trolejbusy
První projekt výstavby trolejbusové trati vznikl již za první republiky. Trasa měla vést ze středu města do Štefánikovy čtvrti. K realizaci však nedošlo. První trolejbusy tak do ulic Brna vyjely až po 2. světové válce v roce 1949. 30. července byla zahájena éra trolejbusové dopravy v Brně na lince Nádraží - Slatina a do konce roku na dalších linkách Komárov - Tuřany a nám. Rudé armády (Moravské nám.) - Královo Pole. Začínalo se s 15 trolejbusy Škoda 6Tr-1, pro které byla vyhrazena část tramvajové vozovny Husovice, která byla s trolejbusouvou síti spojena manipulačními tratěmi. Roku 1954 byla slatinská trať prodloužena až za hranice města do Šlapanic. Poté se trolejbusová síť výrazně nerozšiřovala, rozrůstal se však vozový park trolejbusů. Vozovna Husovice tak přestala kapacitně vyhovovat, a proto část trolejbusů byla přesunuta roku 1958 do nově vystavěné vozovny Královo Pole. V druhé polovině 60. let vlivem upřednostňování autobusové dopravy dochází k útlumu trolejbusové dopravy. V roce 1967 byla tuřanská linka zčásti nahrazena autobusy a o rok později zrušena úplně. V Brně tak zůstaly jen dvě trolejbusové linky. Zmrtvýchvstání trolejbusové dopravy bylo počátekem 70. let budování nových sídlišť, do nichž byly zaváděny nové trolejbusové linky. A to zejména do těch, jež nebyly obsluhovány tramvajemi. 1971 - 2 linky do Žabovřesk, 1974 - nádraží Slatina, přeložka do Šlapanic, 1975 - Kohoutovice, prodlouženo v roce 1979, 1976 - Komín, prodlouženo postupně v letech 1977 a 1980, 1979 - Nový Lískovec, prodlouženo v roce 1980 k Chiraně a o dva roky později do sídliště, 1981 a 1982 - Jiráskova čtvrť, 1981 - Bystrc, prodlouženo 1985, 1982 - Slatina sídliště, 1983 - prodloužení z Nového Lískovce do Bohunic, 1987 - Fučíkova čtvrť, 1987 - Vinohrady. V roce 1988 bylo v provozu 16 trolejbusových linek. 90. léta neznamenala žádnou výraznou změnu v trolejbusové dopravě, ať už v pozitivním či negativním významu. Největším počinem byla výstavba nové trolejbusové vozovny v Komíně předané k užívání roku 1997. V současné době - červenec 2005 - provozuje DPMB a.s. celkem 10 trolejbusových linek.
 

WebZdarma.cz